Africrack?

Het Damiaaninstituut Aarschot en het instituut Sancta Maria uit Aarschot dat een culture uitwisseling op het getouw zet tussen Gambiaanse en Belgische studenten. Het hele project valt onder de noemer Africrack. mail ons op africrack@gmail.com

Africrack 2014

zondag 18 mei 2014

Zaterdag 17 mei 2014

Vandaag vroeger uit de veren want om 8 uur moesten we al klaarstaan om wat geschiedenis te gaan opsnuiven. De taxi’s brachten ons naar Denton Bridge. Omdat de ferry, die we normaal nemen om op driedaagse te gaan, geen auto's wilde meenemen, hebben we besloten om de trip naar Juffereh te doen in één dag. We zagen het helemaal zitten dankzij een tip van dhr. Demarsin, die zich vanuit België ontfermt over ons reilen en zeilen!

We namen dus de boot naar James Island in plaats van op driedaagse te gaan, en deze hadden we vandaag voor ons alleen. Joepie! Na een boottocht van enkele uren waar we tijdens het varen verwend werden met een extra ontbijt en het bezoek van enkele dolfijnen. Iedereen vloog naar zijn fototoestel maar toch lukte het alleen om een vin vast te leggen. Na al dat enthousiasme  kwamen we aan in Juffureh. Daar bezochten we het slavenmuseum en ook de replicaboot waar ze vroeger slaven mee vervoerden. Ook proefden we Afrikaanse appeltjes, jammie, jammie!

Een tocht door het dorpje bracht ons bij de familie van de 8ste generatie van Kunta Kinté. Daar kregen wat geschiedenisles. Nog even langs de plaatselijk markt alvorens we terug keerden naar de boot voor de lunch. Tijdens de lunch die weer jammie jammie was, vaarden we richting slaveneiland.
Onze boot was te groot om aan te meren dus pikten ze ons op door een kleiner bootje op zee. Een bezoek aan het slaveneiland bracht ons weer wat kennis bij.

Toen was het tijd om onze boottrip terug aan te vatten waar we weer verwend werden met lekkere meloen, koekjes en thee of koffie. Allen genoten we van ons uitstapje.

Aangekomen in de appartementen namen de meeste nog een frisse duik voor we naar Senegambia gingen voor het avondmaal.